De webmap is afkomstig van GVB. GVB is een gemeentevervoersbedrijf dat in regio Amsterdam het openbaar vervoer regelt. Deze animatie webkaart laat het lijnennet zien. Deze kaart is gemaakt zodat mensen makkelijk de route kunnen uitstippelen en het laat de reis zien van twee punten door middel van een animatie. Deze webmap is via internet te vinden en staat tevens op de GVB website. De data is nominaal. De data is gecategoriseerd door labels. Er is geen rangorde, interval of nulpunt.
Het eerste wat opviel was de chaos. Het was voor mij in eerste instantie niet duidelijk wat de bedoeling was van deze webmap. De veerponden bewogen heen en weer maar het was niet live omdat de beweging snel was. De chaos kwam met name omdat het alle metro- en buslijnen gelijk op de kaart weergegeven worden. Maar wanneer ik de legenda bekeek en de tekst las, begreep ik de kaart.
(Gebruikerscentraal Ontwerp) Op gebruikerscentraal ontwerp scoort deze kaart goed. De kaart is voor iedereen makkelijk te begrijpen en gebruiken. Daarnaast is de kaart verbonden aan GVB zelf. Voor problemen met de webmap kan GVB ingeschakeld worden om dit op te lossen.
Er kan makkelijk ingezoomd worden op de kaart. Uitzoomen kan ook makkelijk maar de kaart kan maar tot een bepaald punt uitgezoomd worden. De map kan net niet in één frame gezet worden, waardoor er altijd met de muis heen en weer gegaan moet worden om de rest van de plattegrond te zien. Dit is wel een minpunt. De kaart kan niet gedraaid worden. Het noorden is dus altijd boven waardoor een noordpijl in dit geval geen toegevoegde waarde zal hebben. Dat de noordpijl mist is geen probleem. Er is geen schaalbalk aanwezig.
(Duidelijke informatie-architectuur) Het doel van de webviewer is dat mensen makkelijk kunnen zien hoe hun reis loopt. Ze kunnen klikken op twee haltes en de animatie laat zien welke route de bus of metro aflegt. De legenda ziet er netjes uit. De kaartlagen hebben allemaal duidelijke namen zoals: “50 Gein – Isolatorweg” of “18 Centraal Station – Sloterdijk”. Dit zijn duidelijk namen voor lijnen aangezien dit het begin- en eindstation zijn. Dit staat ook netjes geordend in de legenda per soort vervoer en op volgorde. Er is dus weinig informatie nodig om de kaart te gebruiken. De tekst die er staat is erg relevant om als het gaat om het doel van de animatiekaart. De map is daarnaast ook actueel. Ik heb gekeken naar een kaart van afgelopen jaar en dit komt met elkaar overeen.
(Responsief ontwerp) De kaart is uit zichzelf niet responsief. Dus wanneer deze kleiner gemaakt wordt gaan de lijnen niet mee. Tenzij er ingezoomd wordt, dan worden de lijnen dunner en gaan de iconen mee. De map blijft soepel wanneer ik bijvoorbeeld lagen aan- en uitzet. De elementen schalen wel mee wanneer er in- of uitgezoomd wordt.
(Duidelijker interactieontwerp) De kaart blijft werken wanneer ik meerdere dingen binnen de kaart aanpas en al deze tools zijn heel makkelijk te vinden door icoontjes bovenaan het scherm. Er is geen zoekbalk aanwezig. Je moet dus echt inzoomen of met de muis over elke halte gaan om te zien hoe de halte heet. Wanneer mensen de kaart gebruiken maar geen idee hebben hoe het lijnennetwerk werkt, kost het ze meer tijd. Een zoekbalk zou daarom een goede toevoeging zijn aan de webviewer. Er zijn in de kaart weinig knoppen waardoor er geen overbodige elementen in de kaart zit en de kaart duidelijk en helder blijft.
(Consistente designtaal) Daarnaast heeft elke metrolijn een bepaalde kleur en ook in de kaart zijn de lijnen duidelijk te onderscheiden door de verschillende kleuren. Ook de tram en buslijnen hebben andere kleuren gekregen zodat alles goed uit elkaar te houden is. Er is echt gekeken naar welke kleuren/tinten samengaan.
(Toegankelijkheid) De kaart is makkelijk te begrijpen. Ook de legenda is binnen 10 seconde te begrijpen. De tekst is leesbaar en schaalt in de kaart mee wanneer er in- of uitgezoomd wordt. Er is daarnaast ook weinig context nodig om de kaart te snappen. Wanneer je de eerste vier zinnen leest is het doel van de viewer duidelijk. Mensen met een auditieve beperking kunnen de kaart gewoon begrijpen. Helaas kunnen mensen met een visuele beperking deze kaart niet gebruiken.