Paris by train in 1882
Paris by train in 1882

Paris by train in 1882

In de wereld van kaartvisualisatie is duidelijkheid cruciaal. Helaas zijn er kaarten die falen in het overbrengen van hun boodschap en in plaats daarvan heel veel verwarring creëren. De kaart hierboven is een voorbeeld daarvan. Vanuit de URL waar deze kaart vandaan komt is het duidelijk dat het gaat om hoelang het duurt om vanaf Parijs andere plekken in Frankrijk te bereiken met de trein. Echter als je de kaart zonder context bekijkt is dit niet meteen duidelijk en dat is ook meteen mijn eerste en grootste kritiek. Daarnaast is de kaart gewoon niet duidelijk. Er zit echter wel een watermerk aan de zijkant waarin de titel waarschijnlijk in het Frans staat. De achtergrond kaart vind ik wel echt duidelijk te onderscheiden van de kaart zelf. Dit maakt de visualisatie duidelijk zichtbaar.

Een van de meest lastige aspecten van deze kaart is de moeilijkheid bij het interpreteren van de data-elementen. Hoewel de kleuren op de kaart logisch lijken te zijn gebruikt, blijkt het gebrek van een legenda ervoor te zorgen dat de kleuren niet een betekenis hebben. Behalve dat je de conclusie kunt trekken dat blauw verder af is en paars dichtbij. Dit zorgt ervoor dat de kaart niet snel te snappen is zonder er een lange tijd ernaar te kijken. Ook zorgt ervoor dat mensen met een kleurenblindheid deze kaart met moeite kunnen gebruiken. Het ontbreken van een doordachte kleurenkeuze, rekening houdend met verschillende vormen van kleurenblindheid, toont een fundamenteel gebrek aan inclusiviteit in het ontwerpproces. Maar we hebben het ook over een kaart die vermoedelijk vrij lang geleden gemaakt is. Het tekortkomen van achtergrondinformatie of überhaupt context helpt niet met de kaart verduidelijking. Dit is al het derde aspect waarin de kaart echt heel onduidelijk is. Het laat de gebruiker echt aan zijn lot over om de kaart. Een goede kaart biedt niet alleen duidelijkheid in de gegevens, maar ook in de ruimtelijke context. Het ontbreken van een schaalbalk en noordpijl creëert verwarring over de maatstaf van de kaart, ondanks dat de omgeving voor de meeste mensen mogelijk duidelijk is. Het minimaliseren van deze basisinformatie belemmert de gebruiker bij het juist interpreteren van de kaart.

Ten slotte, hoewel het kaarttype “Isochronic map” wordt gebruikt, is het niet meteen duidelijk dat de kaart de treinafstanden vanaf Parijs weergeeft. Wel geeft deze kaart een afstand analyse duidelijk weer. Ik ben zelf altijd heel erg gek op Isochronic kaarten. Het geeft mij altijd een gevoel van dimensie terug in een kaart. Isochronic kaarten vind ik het beste werken als er gebruik gemaakt wordt van een toen en nu versie. Hierdoor zie je een verschil door de jaren en hoe de infrastructuur verbeterd is. De meetniveau van de data valt niet tot nauwelijks te benoemen omdat de getallen niet beschikbaar zijn. Ik vermoed echter dat het meetniveau ratio is omdat het gaat om tijd en het heeft een absoluut nulpunt.

De conclusie die ik trek over deze kaart van Parijs, is dat het niet erg een hele sterke thematische kaart is. Deze kaart is leuk om random ergens een keer te laten zien. Maar ik vind dit niet een visueel hoogtepunt op het gebied van data visualisaties. Ook onderaan de kaart worden kleuren opnieuw gebruikt dat verwarring schept over de hele kaart. Ik moet wel toegeven dat ik nu bewuster ben geworden van de belangrijke aspecten van een Isochronic kaart als ik deze zelf ooit zou willen maken. Ik vind de kaart esthetisch wel heel aantrekkelijk, maar het gemis van vele informatie zorgt ervoor dat ik dit al met al een zeer slechte kaart vind.

De URL:  https://mapsontheweb.zoom-maps.com/post/159334028968/early-isochrone-map-of-travel-times-from-paris-by